Šlapimo nelaikymo gydymas ir profilaktika

Problemos mastai

Šlapimo nelaikymas – tai tokia būklė, kai šlapimas išteka nevalingai. Dažniausiai tai atsitinka patiriant fizinę įtampą, kosint, čiaudint.

Statistika teigia, kad Lietuvoje  dėl šlapimo nelaikymo nepatogumų turi apie  250 000 žmonių. Tarp vyresnių nei 60 metų žmonių, kenčiančių nuo šlapimo nelaikymo, yra apie 40 proc., o tarp vyresnių nei 75 metų – net iki 80–90 proc. Senėjant visuomenei, gausėjant lėtinių ligų, šie rodikliai nuolat auga.

Apklausų duomenys rodo, kad kas penkta Lietuvos moteris kenčia nuo šlapimo nelaikymo ir tik ketvirtadalis jų dėl to kreipiasi į gydytojus.

Šlapimo nelaikymo tipai

  • Šlapimo nelaikymas fizinio krūvio metu (įtampos šlapimo nelaikymas)

Šlapimas teka be noro šlapintis, protarpiais, mažomis porcijomis, kai tik padidėja slėgis pilvo ertmėje (kosint, čiaudint, juokiantis). Tokį sutrikimą gali sukelti nėštumas, mažojo dubens traumos, operacijos, dažni gimdymai, nutukimas, lėtinis vidurių užkietėjimas, ilgai užsitęsęs kosulys, lėtinės šlapimo takų, pūslės ligos, kai kurie medikamentai. Šis šlapimo nelaikymo tipas būdingesnis moterims.

  • Dirgli šlapimo pūslė (skubos šlapimo nelaikymas)

Būdingas staiga atsirandantis noras šlapintis, kai nespėjama susilaikyti iki nueinant į tualetą. Sutrikimas atsiranda dėl padidėjusio šlapimo pūslės dirglumo (esant nervinės reguliacijos sutrikimams).

  • Šlapimo nelaikymas dėl perpildytos šlapimo pūslės

Jaučiamas apgaulingas noras šlapintis, silpnėja srovė, atsiranda nevisiško pasišlapinimo pojūtis, būtina stangintis. Ši patologija dažniau pasitaiko vyrams (sukelia prostatos ligos).

  • Neurogeninė šlapimo pūslės disfunkcija (esant centrinės ar periferinės nervų sistemos ligoms)

Dažniausiai pasitaiko asmenims po centrinės nervų sistemos ir  stuburo smegenų traumų (atsiranda suvokimo sutrikimų), sergantiems Alzheimerio liga, išsėtine skleroze, Parkinsono liga, ištikus insultui, sergantiems diabetine neuropatija.

  • Pooperacinis šlapimo nelaikymas (po prostatos pašalinimo operacijos)

Šlapimo nelaikymas turi žalingą poveikį įvairiems gyvenimo aspektams: riboja judėjimą, sukelia socialinę izoliaciją, trukdo darbui, šeimyniniams santykiams, sukelia depresiją, trikdo miegą, blogina kasdieninį buitinį ir lytinį gyvenimą.

  • Kokios dažniausiai pasitaikančios moterų šlapimo nelaikymo priežastys?

Priežasčių yra daug ir įvairių. Vyresnėms kaip 50 metų moterims šlapimo nelaikymas atsiranda dėl menopauzės ir hormoninių pokyčių, antsvorio, buvusių ginekologinių operacijų (pvz., gimdos pašalinimo), įvairių ligų (lėtinio bronchito, insulto, depresijos), vartojamų vaistų. Jaunesnės moterys šlapimo nelaikymo problemas patiria po gimdymo traumų, susilpnėjus šlaplės raumenims. Aktyvus sportas ir sunkus fizinis darbas taip pat yra dažna šlapimo nelaikymo priežastis.

Kaip gydomas moterų šlapimo nelaikymas?

Pirmiausia, ką reikia padaryti, – tai nelaukti, kol problema išsispręs savaime, ir kreiptis pagalbos į gydytoją. Gydymo būdų yra ne vienas. Kokį gydymą skirti, gydytojas pasiūlys įvertinęs kiekvienos pacientės situaciją individualiai.

Vienu atveju galimas gydymas vaistais, kitu daromos vadinamosios TOT (angl. transobturator tape – pošlaplinio raiščio implantacijos) operacijos, kai po šlaple prakišamas specialus raištis, kuris pakelia šlaplę ir taip pagerina šlapimo sulaikymą. Tai nesudėtingos, trumpai trunkančios ir svarbiausia – žmogaus organizmą tausojančios operacijos.

Taikomi ir nechirurginiai būdai šlapimo nelaikymui gydyti – tarpvietės ir dubens raumenų treniravimas, makšties pesarai, dar vadinami žiedais.

Pastarasis, šlapimo nelaikymo gydymas žiedais, tinka kone visais šlapimo nelaikymo atvejais. Dažnai tai yra vienintelis gydymo būdas, kai negalima atlikti operacijos.

Žiedai grąžina nusileidusius ir iškritusius dubens organus į jų normalią poziciją.

Yra keletas žiedų rūšių: stabilizuojančių šlaplę esant stresiniam šlapimo nelaikymui, pritaikytų išsiimti pačioms moterims ir tinkamų nešioti lytinių santykių metu. Didžioji dalis žiedų išimami ir įdedami tik gydytojų. Tinkamai parinkto ir įdėto žiedo paprastai moteris nejaučia. Žiedai yra pagaminti iš medicininio silikono, todėl juos nešioti galima ilgai, jie nesukelia alerginių reakcijų. Šis šlapimo nelaikymo gydymo būdas nėra brangus.

Kokie mitybos įpročiai gali padėti

  • Organizmas turėtų gauti pakankamai vandens – nuo 1,5 iki 2 litrų per parą. Didžiąją vandens dienos normos dalį reikėtų išgerti pirmoje dienos pusėje. Nepakankamas skysčių kiekis gali pabloginti šlapimo nelaikymą ir išprovokuoti šlapimo takų infekciją.
  • Citrusiniai vaisiai, pomidorai, aštrūs prieskoniai ir patiekalai, gazuoti gėrimai dirgina šlapimo pūslę ir gali padidinti šlapimo nelaikymą.
  • Reikėtų vengti gėrimų ir produktų su kofeinu (kavos, arbatos, kakavos, šokolado, „Coca-Cola“, energinių gėrimų), nes jie skatina šlapimo gamybą ir dirgina šlapimtakius.
  • Patartina vengti alkoholio, dirbtinių saldiklių, cukraus, medaus, nes šie produktai taip pat dirgina šlapimo pūslę.
  • Nerūkyti.
  • Valgyti daug daržovių ir vaisių. Spanguolės ir mėlynės ypač naudingos siekiant apsisaugoti nuo šlapimo takų infekcijų. Vis dėlto spanguolių ir jų sulčių padauginti nerekomenduojama, nes jose esanti rūgštis gali dirginti šlapimo pūslę ir padidinti šlapimo nelaikymą.
  • Venkite vidurių užkietėjimo. Valgykite pakankamai maisto, kuriame gausu skaudulinių medžiagų. Jų gausu daržovėse, vaisiuose, kruopose, grūduose, ypač kviečių sėlenose, linų sėmenyse, pilno grūdo duonoje, žirniuose, pupose, slyvose, datulėse, migdoluose, žemės riešutuose ir kt.
  • Svarbu gauti  pakankamą kiekį seleno, cinko, vitaminų A, C ir E. Šios medžiagos stiprina imunitetą, palankiai veikia raumenis, nervus ir visus audinius.

Veiksmingi fiziniai pratimai

Kasdien apie 30 min. darykite mankštą ir  atlikite šlapimo nelaikymui skirtus pratimus.

Vienas veiksmingiausių būdų, padedančių išvengti šlapimo pūslės problemų, – treniruoti tarpvietės raumenis. Tokios treniruotės ypač padeda besilaukiančioms moterims ir po gimdymo.

Esant šlapimo nelaikymui, taip pat patartina atlikti dubens dugno treniravimo pratimus. Pratimai atliekamai valingai sutraukiant ir atleidžiant tarpvietės raumenis. 

Kur šie raumenys randasi? Geriausiai juos pajusite pamėginusi sustabdyti ir iš naujo paleisti šlapimo srovę, kai šlapinatės. Jai galite tai padaryti, aptikote tarpvietės raumenis, kuriuos ir reikia treniruoti. 

Rekomenduojami šie pratimai:

1. Įtempti ir 10 sekundžių palaikyti įtemptus dubens dugno raumenis, po to 10 sekundžių atleisti. 

Sutraukdama šiuos raumenis turėtumėte jausti, lyg suspaudžiate ir šiek tiek kilstelite į viršų.

2. Įtraukite raumenis, palaikykite 1 sekundę, po to atpalaiduokite raumenis. Pratimus rekomenduojama daryti 7–8 kartus per dieną po 10 kartų. 

Ko nerekomenduojama atliekant pratimus? Įtraukti pilvo, spausti kojų, įtempti sėdmenų. Minėtus pratimus galima atlikti bet kuriuo patogiu metu, pvz., prieš miegą, sėdint ir t. t.

Pagerėjimą turėtumėte pajusti po 2–4 mėnesių nuolatinės mankštos. Pratimus rekomenduojama tęsti apie 6 mėnesius.

Šlapimo nelaikymo gydymas trunka ilgai, jis yra kompleksinis, bet net 8 iš 10 atvejų pavyksta  visiškai išgydyti.  Taigi jei dar nepasirūpinote savimi, verta tą pradėti šiandien.

Kreipkitės pagalbos į šeimos gydytoją, ginekologą ar urologą. Atgausite komforto jausmą ir pasitikėjimą savimi.

Susiję video:

Registruokitės

Mus rasite

V. Grybo g. 32A, 10318 Vilnius, Lietuva

Dirbame

I-V7:00–20:00 val.
VI8:00–15:00 val.
VI7:00–19:00 val. MRT

 

Registruokitės

Mus rasite

V. Grybo g. 32A, 10318 Vilnius, Lietuva

Dirbame

I-V7:00–20:00 val.
VI8:00–15:00 val.
VI7:00–19:00 val. MRT

 
Konsultacijos ir registracija +370 698 00000
Medicinos diagnostikos ir gydymo centras
V. Grybo g. 32, A
Vilnius, Vilniaus apskritis LT-10318 Lietuva

Telephone: (8-5) 2333000
Telephone: 8 698 00 000
Fax: (8-5) 2709127