2021 05 04

Kai skauda pečių srityje: kentėti ar ignoruoti – blogiausias pasirinkimas

Sporto medicina, reabilitacija, kineziterapija

Kai skauda peciu srityje

Peties skausmu, ar, tiksliau tariant specialistų žodžiais, skausmais pečių lanko srityje, skundžiasi vis didesnė dalis suaugusių žmonių. „Tai viena dažniausių kaulų sistemos ligų. Jauniems žmonėms skausmas pečių lanko srityje dažniausiai atsiranda dėl patirtos traumos. Vyresniems, vykstant senėjimo procesams, peties sąnarys, sukamųjų raumenų sausgyslės natūraliai susidėvi. Abiem atvejais žmogus pradeda jausti skausmą, diskomfortą, nebegali atlikti įprastų judesių ranka. Raginame nenumoti ranka į šiuos negalavimus, nes ilgainiui jie gali turėti įtakos elementariems kasdieniams veiksmams – trukdyti apsirengti, pavalgyti ir dirbti“, – sako Medicinos diagnostikos ir gydymo centro kineziterapeutė Brigita Rušinienė.

Specialistė atkreipia dėmesį, kad pečių lankas anatomine sandara ir biomechaninėmis, t. y. gyvo organizmo atliekamomis mechaninėmis, funkcijomis yra išskirtinė kūno dalis. Vien jos apibūdinimas primena solidžią dalį anatomijos vadovėlio: pečių lanką sudaro krūtinkaulis, raktikaulis, šonkauliai, mentė, žastikaulis, kuriuos tarpusavyje  jungia keturi sąnariai.

„Koordinuota šių kūno dalių tarpusavio veikla leidžia atlikti labai plačios apimties judesius. Pečių lanko raumenys retai kada dirba pavieniui ar izoliuotai. Kad būtų galima atlikti aukštos koordinacijos veiksmus, būtina gera sąnarių, raumenų ir nervų tarpusavio sąveika. Sutrikus bent vienos iš šių struktūrų funkcijai, gali atsirasti ryškūs viso pečių lanko sutrikimai“, – paaiškina Brigita Rušinienė.

Pečių juostos funkciją atlieka net 26 raumenys ir jų dalys, tačiau biomechanikai svarbiausi yra mažieji sukamieji raumenys ir deltinis raumuo. Trinkant šių raumenų veiklai, jaučiamas skausmas, blogėja peties funkcija.

Daugybė simptomų ir diagnozių

Vardydama dažniausius nusiskundimus dėl peties lanko skausmų, specialistė pažymi, kad kiekvienas simptomas paprastai byloja apie tam tikrą konkretų sutrikimą, t. y. diagnozę. Pacientai skundžiasi jaučiantys, kad sutriko rankos funkcijos, traška peties srityje, pastebi judesių sutrikimus, peties ar rankos silpnumą. Kartais stebimas ir patinimas, jei pečių lanko srityje jau vyksta uždegimas.

Kkineziterapeute Brigita Rusiniene

Pasak B. Rušinienės, ilgą laiką – mėnesius ar metus – trunkančio skausmo ar sustingimo priežastis gali būti „užšalęs“ petys (adhezinis kapsulitas) ar artritas. Jei skausmas stipresnis judinant ranką ar petį, specialistas tikriausiai įtars sausgyslių uždegimą ar peties ankštumą. Peties nestabilumas pasireiškia savotiškais „spragtelėjimais“ šioje zonoje, užsiblokavimu. Tuo tarpu raktikaulio sąnario pažeidimai – išnirimas, patempti ar plyšę raiščiai – sukelia skausmą peties viršuje. Staigų, stiprų skausmą, kai negalima pajudinti rankos, gali sukelti išnirimas, lūžęs kaulas ar plyšusi sausgyslė.

Pečių lanko ligas paskatina raumenų disbalansas, kai vieni raumenys yra gerokai labiau išvystyti nei kiti, netaisyklinga laikysena ir to nulemtos netinkamos raumenų apkrovos. Net kai kurios sporto šakos nėra nekaltos – tos, kuriose reikia kelti ranką virš galvos (tinklinis, golfas), kartais yra aukščiau žmogaus galimybių ribos ir pažeidžia pečių lanką.

Kineziterapeutė pabrėžia, kad esant panašiems, kaip išvardyta, negalavimams – tiesiausias kelias išsitirti, o savigyda ir interneto patarimais nesikliauti. Pagrindinę diagnozę, susijusią su pečių lanko sutrikimais, dažniausiai nustato gydytojas ortopedas-traumatologas, vėliau pacientas siunčiamas pas reabitologą (fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytoją, kuris sudaro reabilitacinio gydymo planą), tuomet – pas kineziterapeutą, kuris, atlikęs kineziterapinį ištyrimą, paskiria gydymo (kineziterapinius) pratimus.

Dažniausios patologijos

Rušinienė įvardija keletą dažniausiai pasitaikančių peties lanko patologijų:

  • Peties sąnario ankštumo sindromas. Jis atsiranda dėl popetiniame tarpe esančių audinių pažeidimo (pabrinkimo, hemoragijų ir pan.). Esant šiam sindromui, atliekant judesius spaudžiamos sukamosios manžetės sausgyslės. Vėliau gali išsivystyti kitų komplikacijų.
  • Sukamosios manžetės tendinitas. Tai sausgyslių uždegimas jų prisitvirtinimo prie kaulo vietoje. Pasireiškia skausmu ir sumažėjusia judesių amplitude.
  • Peties sąaugiminis kapsulitas, arba peties sąnario kapsulės ankštumas. Esant šiam pažeidimui, sumažėja sąnarinio skysčio gamyba, sustorėja peties sąnario kapsulė. Atsiranda skausmingi ir riboti pasyvūs ir aktyvūs peties sąnario judesiai. Būdingas skausmas naktį. Pirminė sąaugiminio kapsulito priežastis dažniausiai nežinoma, tačiau tai gali būti susiję su diabetu, skydliaukės, krūtinės ląstos, galvos smegenų ligomis, traumomis, imobilizacijos ar stuburo kaklinės dalies ligomis.
  • Peties sąnario nestabilumas – būklė, kai dėl peties sąnario viduje esančių raiščių laisvumo įvairiomis kryptimis iš mentės sąnarinės duobės išnyra žastikaulis. Trauminis nestabilumas būna krintant ir per daug atitraukiant ranką į šalį ir išsukant į išorę. Esant išnirimui, jaučiamas stiprus skausmas peties srityje, matoma deformacija, atsiranda tinimas, pažeistos rankos tirpimas, neįmanoma pakelti rankos, itin skausminga atlikti bet kokį judesį peties sąnaryje.

Tai tik keletas diagnozių, su kuriomis susiduria pacientai ir specialistai. Sukamosios manžetės raumenų plyšimas, nutinkantis dėl traumos ar palaipsniui, peties tepalinio maišelio uždegimas (bursitas), dvigalvio žasto raumens uždegimas, peties sąnario osteoartritas, raktikaulio sąnario pažeidimai – dalis šių pavadinimų, su jais nesusidūrus, skamba itin sudėtingai. Tačiau apie juos tikrai praneš skausmas ar diskomfortas pečių srityje.

Kineziterapeutė pabrėžia, kad skausmą, plintantį peties link, taip pat gali sukelti problemos, susijusios su kitais organais – pilvo organų pažeidimais (pvz., tulžies pūslės akmenligė), širdies ir kraujagyslių sistemos pažeidimais (pvz., krūtinės angina ir pan.), plaučiais (pvz., plaučių uždegimas).

Peties skausmo šaltinis gali būti ir kaklinės stuburo dalies pažeidimai. Pavyzdžiui, kaklo radikulopatija – būklė, kai dėl įvairių priežasčių (dėl disko išvaržos, stuburo kanalo stenozės, kaulinių ostefitų ir pan.) spaudžiama nervinė šaknelė. Tokiais atvejais gali būti jaučiamas ir pirštų ar rankos dilgčiojimas, tirpimas, rankos, peties ar plaštakos raumenų silpnumas. Skausmas kartais būna deginančio, pulsuojančio pobūdžio.

O „nekalčiausios“ pečių skausmo priežastys, kurias kartais esame linkę ignoruoti, gali būti susijusios paprasčiausiai su darbine aplinka, profesija, kasdien atliekamais judesiais ir naudojamais prietaisais.

Nepatogi ir netaisyklinga kūno laikysena, darbas pakeltomis rankomis, statinis krūvis, kurio metu raumenys ilgą laiką būna įsitempę nepatogioje padėtyje, didelio svorio kėlimas, pasikartojantys judesiai nepatogioje padėtyje – visa tai pamažu gali atvesti iki gydytojo kabineto. Beje, peties skausmais neretai skundžiasi ir biuro darbuotojai – sėdimas darbas irgi turi įtakos šių pažeidimų atsiradimui.

Ar galima mankštintis namuose?

Atsiradus pečių skausmams, specialistė rekomenduoja visuomet pirmiausia pasitarti su gydytoju ortopedu-traumatologu, ypač jei skausmas atsirado dėl traumos arba tęsiasi ilgiau nei dvi savaites. Tam tikros peties skausmo priežastys, tokios kaip rotatoriaus manžetės sužalojimai ir sustingęs petys, laikui bėgant didėja ir gali prireikti chirurginės intervencijos, jeigu konservatyvus gydymas yra nesėkmingas.

Vis dėlto esama ir keletas pratimų, kuriuos galima atsargiai atlikti namuose, siekiant sumažinti patiriamą diskomfortą.  

Esant peties sąnario skausmui, rekomenduojama švelniai judėti, tačiau vengti judesių ir veiksmų, kurie provokuoja skausmą. Svarbu nenustoti visiškai nejudinti peties sąnario, nes tai gali pabloginti būklę.

Keletas efektyvių pratimų, kuriuos galima atlikti namuose:

  1. Švytuokliniai judesiai. Norint atlikti šį pratimą, reikia pasilenkti į priekį ir atremti nesužeistą ranką į stalą ar kėdę. Skaudanti atpalaiduota ranka kabo tiesiai žemyn. Tuomet pasukti ratu į vieną pusę, po to – į kitą, į priekį – atgal, į vieną šoną, po to į kitą. Iš pradžių „piešti“ nedidelį ratą, vėliau palaipsniui galima didinti judesio aplitudę atsižvelgiant į pojūčius. Šį pratimą galima pakartoti po 5 kartus 2–3 kartus per dieną.
  2. Užpakalinių peties raumenų tempimas. Norėdami atlikti šį pratimą, laikykite vieną ištiestą ranką priešais kūną. Tada kita ranka paimkite už alkūnės, tuo pačiu metu traukite link savęs (skersai krūtinės). Laikykite šioje padėtyje apie 30 sekundžių ir tada atleiskite. Pakartokite  3–5 kartus.
  3. Kaklo atlaisvinimas. Sėdėdami tiesiai lėtai pakreipkite smakrą krūtinės link, kol kaklo gale bus jaučiamas tempimas. Tada palenkite galvą kairę pusę, kad temptumėte dešinįjį petį, arba atvirkščiai – dešinėn, kad temptumėte kairįjį. Tokioje padėtyje kiekvienoje pusėje būkite po minutę. Giliai kvėpuokite, kad atsipalaiduotumėte ir padidintumėte tempimą.
  4. Krūtinės išplėtimas. Šiam pratimui atlikti reikės gumos, virvės arba diržo. Paimkite vieną iš šių daiktų ir laikykite už nugaros, suimdami abi rankas. Suveskite abu pečius atgal. Pakelkite smakrą ir pažvelkite į lubas. Giliai kvėpuodami pabūkite šioje padėtyje 10–15 sekundžių. Atlikite šį pratimą 3–5 kartus.
Dalintis
Gaukite mūsų naujienas ir akcijų pasiūlymus!

Gydytojų patarimai ir specialios akcijos tik prenumeratoriams