2014 07 25

Apie mineralinį vandenį

Sveika gyvensena, mityba

Apie mineralini vandeni

Mineralinis vanduo yra vertingas, nes jame esama didelio kiekio mineralinių medžiagų, padedančių virškinimui, širdies ir kraujagyslių veiklai, kaulams, dantims. Bet reikia prisiminti, jog tų pačių mineralinių medžiagų mes gauname ir su maistu. Įprastomis sąlygomis rinkdamiesi mineralinį vandenį kaip pagrindinį skysčių šaltinį galime sutrikdyti mineralinių medžiagų balansą organizme, o su tuo gali būti susiję širdies ir kraujagyslių veiklos sutrikimai, tinimai, padidėjusi rizika akmenų formavimuisi ir kt.

Mineralinis vanduo, ypač stiprios mineralizacijos, rekomenduojamas, kai žmogus daug prakaituoja dėl karšto oro ar fizinio aktyvumo, viduriuoja ar vemia, vartoja šlapimą varančius vaistus ir taip netenka ne tik skysčių, bet ir mineralų.

Įprastomis sąlygomis patartina rinktis ne didesnės nei vidutinės mineralizacijos vandenį, o geriausia – mažos mineralizacijos natūralų mineralinį vandenį.

Pagrindiniai mineralai ir jų junginiai, esantys natūraliame mineraliniame vandenyje:

Natris – sulaiko skysčius organizme, todėl gali padidėti kraujospūdis, atsirasti tinimų. Ž,onėms, sergantiems širdies ir kraujagyslių ar inkstų ligomis, rekomenduojamas mineralinis vanduo, kuriame natrio koncentracija mažesnė nei 20 mg/l.

Kalis – makroelementas, labai svarbus širdies raumenų veiklai. Dažniausiai jo netenkama vartojant šlapimą varančius vaistus, gausiai prakaituojant, vemiant, viduriuojant. Jo netekimas, kaip ir perdozavimas, yra labai pavojingas širdies veiklai ir gali sąlygoti netgi staigią mirtį. Todėl kalio koregavimas visada turi būti griežtai suderintas su gydančiu gydytoju. Net ir rinkdamiesi mineralinį vandenį turite pasitarti su gydytoju.

Chloras – labai svarbus virškinimui, vandens apykaitai organizme. Paprastai, kaip ir natrio, chloro gauname vartodami pakankamai sūdytų produktų arba patiekalų. Didesnis chloro poreikis yra netekus skysčių prakaituojant, viduriuojant, vemiant ar vartojant šlapimą varančius vaistus, todėl tokiu atveju rekomenduojama rinktis mineralinį vandenį, kuriame chloro daugiau nei 200 mg/l.

Magnis – ypač svarbus širdies ir raumenų veiklai. Trūkstant organizme magnio, gali pasireikšti mėšlungis ar įvairūs tirpimai, širdies ritmo sutrikimai. Dažniausiai trūkumas pasitaiko sergant inkstų, virškinamojo trakto ligomis ar vartojant kai kuriuos vaistus (pvz., varančius šlapimą). Todėl kraujyje nustačius sumažėjusią magnio koncentraciją, rekomenduojama vartoti ne tik papildus, bet galima vartoti ir mineralinį vandenį, kuriame magnio koncentracija didesnė nei 50 mg/l.

Fluoras – dėl jo trūkumo gali pasireikšti dantų ėduonis, o dėl pertekliaus ant dantų gali atsirasti geltonų dėmių, taip pat kaulų bei sąnarių pokyčių. Didžiausią riziką suvartoti per didelį kiekį fluoro turi Šiaurės vakarų Lietuvos gyventojai, geriantys vandenį iš čiaupo. Todėl ypač jiems nerekomenduojama papildomai vartoti ir mineralinį vandenį, kuriame fluoro yra iki 1 mg/l. Priešingai – tie, kuriems nustatytas fluoro trūkumas, gali rinktis mineralinį vandenį, kuriame fluoro daugiau nei 1 mg/l.

Kalcis – labai svarbus makroelementas, nuo kurio tiesiogiai priklauso kaulų būklė, skydliaukės, raumenų, širdies veikla. Todėl esant kalcio trūkumui organizme, kartu su papildais galima rinktis ir mineralinį vandenį, kuriame kalcio daugiau nei 150 mg/l.

Geležis – mikroelementas, kurio trūkumas pasireiškia mažakraujyste. Tokiu atveju rekomenduojama rinktis mineralinį vandenį, kuriame dvivalentės geležies daugiau nei 1 mg/l. Tik reikia žinoti, kad mineralinis vanduo negali būti pagrindinis gydymo būdas ir mineralų šaltinis esant jų trūkumui tiek mažakraujystės, tiek kitais atvejais.

Sulfatai – junginys, svarbus virškinimui. Esant pablogėjusiam virškinimui, pilnumo jausmui suvalgius net įprastą maisto kiekį, rekomenduojama rinktis mineralinį vandenį, kuriame sulfatų koncentracija didesnė nei 200 mg/l.

Bikarbonatai – be sulfatams būdingų savybių, jie mažina ir rūgštingumą. Todėl esant virškinimo sutrikimams ar padidėjusiam rūgštingumui, galima rinktis mineralinį vandenį, kuriame bikarbonatų koncentracija didesnė nei 600 mg/l.

Jeigu renkatės mineralinį vandenį, kuriame yra kitų ir mineralinių medžiagų, būtinai pasidomėkite, kokios yra jų funkcijos ir kaip jos gali įtakoti jūsų sveikatą. O jei sergate lėtinėmis ar ūminėmis ligomis, būtinai informuoti gydytoją, kokį vandenį vartojate ir kiek jo išgeriate per dieną.

Reikia nepamiršti, kad nors mineralinis vanduo ir vertingais mineralais, jis negali būti pagrindinė gydymo priemonė.

Parengė dietologė Evelina Cikanavičiūtė

Dalintis
Nepraleiskite mūsų naujienų ir akcijų!

Gydytojų patarimai ir specialios akcijos tik prenumeratoriams.