2020 05 11

Kaip atitolinti Alzheimerio ligą, arba kuo mūsų organizmui svarbios omega-3 rūgštys?

Sveika gyvensena, mityba

Kaip atitolinti Alzheimerio liga arba kuo musu organizmui svarbios omega 3 rugstys

Omega-3 skamba kaip tolimos galaktikos pavadinimas, tačiau iš tiesų taip vadinamos riebalų rūgštys, svarbios viso mūsų organizmo sveikatai palaikyti – nuo stiprios imuninės sistemos iki smegenų funkcijos ir net galimybės atitolinti klastingą Alzheimerio ligą. Ir nors apie omega riebalų rūgščių naudą šiandien žinoma ir kalbama daug, Medicinos diagnostikos ir gydymo centro gydytoja dietologė Dalia Vaitkevičiūtė pastebi, kad ypač omega-3 trūksta daugeliui. Su ja kalbamės apie tai, kuo ypatingos šios riebalų rūgštys ir kokie ženklai byloja apie jų trūkumą.

Dėl nusilpusio imuniteto ir net prastos nuotaikos gali būti kaltas omega-3 trūkumas

Dažnos peršalimo ligos, lūžinėjantys nagai, išsišakoję plaukų galiukai, šerpetojanti oda, padidėjęs emocinis jautrumas, nemiga, nuotaikos svyravimai, negebėjimas sukoncentruoti dėmesio – taip organizmas mums signalizuoja, kad gali trūkti omega-3 rūgšties.

Medicinos diagnostikos ir gydymo centro gydytoja dietologė Dalia Vaitkevičiūtė

„Simptomai nėra specifiniai, todėl žmonės dėl odos problemų kreipiasi į dermatovenerologą, dėl peršalimo – į šeimos gydytoją, dėl emocinių sutrikimų – į psichologą. Jeigu šie specialistai patars vartoti  omega-3 arba nukreips pas dietologą, nenumokite ranka, nes šaukštelis žuvų taukų gali padėti sušvelninti tokius skirtingus negalavimus kaip odos problemos ar nemiga“, – sako gydytoja dietologė D. Vaitkevičiūtė. 

Dar vienas svarbus simptomas – išsausėjusios gleivinės. Nors žmogus vartoja pakankamai skysčių, trūkstant omega-3, jam nuolat sausėja burna, taip pat akių gleivinė. Dėl išsausėjusių gleivinių sumažėja organizmo apsauga nuo virusų ir bakterijų, todėl žmogus suserga.

„Jei dažnai sergate peršalimo ligomis, vertėtų pagalvoti apie mitybos subalansavimą ir praturtinimą omega-3 riebalų rūgštimis. Paprastai mums, dietologams, užtenka paciento apžiūros, kurios metu aptariame ir jo mitybos įpročius. Dažniausiai jau po pokalbio tampa aišku, kad su maistu gaunama nepakankamai arba faktiškai išvis negaunama omega-3. Jei reikia, galima paskirti ir omega-3 indekso tyrimą, kuris parodo omega-3 rūgščių EPR ir DHR kiekį raudonųjų kraujo ląstelių membranose“, – pasakoja Medicinos diagnostikos ir gydymo centro dietologė D. Vaitkevičiūtė. 

Kaip papildyti omega-3 atsargas?

„Omega-3 riebalų rūgštys svarbios daugumai organizmo sistemų – imuninei, širdies ir kraujagyslių, neurologinei, taip pat psichikos sveikatai. Šios riebalų rūgštys yra ląstelių membranų „statybinė medžiaga“. Deja, žmogaus organizmas polinesočiųjų riebalų rūgščių, kurioms priskiriamos omega-3, pats nepasigamina, todėl vienintelis jų šaltinis – maistas“, – sako gydytoja dietologė D. Vaitkevičiūtė. 

Omega-3 riebalų rūgščių gausu riebiose jūrinėse žuvyse – lašišose, jūros lydekose, doradose, taip pat lietuvių nuo seno mėgstamose silkėse. Omega-3 randama ir graikiniuose riešutuose, linų sėmenyse, rapsų, kanapių aliejuje, moliūgų ir bolivinių balandų sėklose, tačiau pagrindinis šaltinis – žuvų taukai. Deja, ant lietuvių stalo jūrinių žuvų patiekalai, taigi ir naudingosios riebalų rūgštys, patiekiami  vis dar per retai. Anot gydytojos, kad užtikrintume pakankamą omega-3 riebalų rūgščių kiekį, per savaitę reikėtų suvalgyti 3–4 porcijas kokybiškos žuvies patiekalų.

Žuviai alergiškiems žmonėms rekomenduojama vartoti omega-3 papildus – žuvų taukus. Juose nėra alergiją provokuojančio baltymo, todėl tiek skysti žuvų taukai, tiek kapsulės yra saugūs vartoti ir alergiškiems žmonėms.

Nusilpus imunitetui ar sergant lėtinėmis ligomis

„Kai žmogaus imunitetas itin nusilpęs, pavyzdžiui, sergant onkologinėmis ligomis dėl gaunamų imunosupresantų, pacientams skiriami papildomi maitinimo gėrimai su omega-3. Prieš chirurgines intervencijas arba po operacijų, siekiant pagreitinti ir palengvinti gijimą, gali būti skiriami intraveniniai preparatai“, – pasakojo gydytoja D. Vaitkevičiūtė.

Omega-3 riebalų rūgštys skatina uždegiminių procesų mažėjimą, todėl labai naudingos gydant lėtines uždegimines ligas. „Įvairių medicinos sričių moksliniai tyrimai patvirtina omega-3 naudą pacientams, sergantiems astma, cukriniu diabetu, artritu, osteoporoze, virškinimo sutrikimais, lėtinėmis žarnų uždegiminėmis ligomis, esant padidėjusiam arteriniam kraujo spaudimui, padidėjus cholesterolio kiekiui, sergant policistiniu kiaušidžių sindromu, netgi esant dėmesio sutrikimams ar depresijai. Todėl vargu ar įmanoma pervertinti omega-3 reikšmę žmogaus organizmui, šių riebalų rūgščių vienareikšmiškai reikia kiekvienam. Kasdien reikėtų gauti 1–2 gramus omega-3 riebalų rūgščių“, – pataria Medicinos diagnostikos ir gydymo centro dietologė.

Kaip išsirinkti tinkamiausius omega riebalų rūgščių preparatus?

Vaistinėse galima rasti papildų, kurių sudėtyje yra omega-3 ir omega-6 kompleksas. „Norėčiau atkreipti dėmesį į optimalų omega rūgščių santykį. Daugiausia naudos organizmui, kai gauname 3 dalis omega-3 ir 1 dalį omega-6. Pagal šią formulę sudaromi ir papildai. Tačiau natūraliai su maistu mes santykinai gauname kur kas didesnį kiekį omega-6 riebalų rūgščių. Jų yra žaliose lapinėse daržovėse, riešutuose, alyvuogių aliejuje. Omega-6 neutralizuoja omega-3 poveikį, todėl renkantis papildus reikia įvertinti ir mitybos įpročius. Jei dažnai valgote salotas ar alyvuogių aliejų, rekomenduočiau rinktis grynus omega-3 papildus arba tiesiog valgyti daugiau žuvų“, – sakė dietologė D. Vaitkevičiūtė.

Omega-3 Alzheimerio ligos prevencijai

Besilaukiančios moterys taip pat turėtų pasirūpinti, kad organizmui netrūktų omega-3 riebalų rūgščių, nes jos svarbios vaisiaus smegenų vystymuisi. Baigus maitinti krūtimi, kūdikiams rekomenduojama kasdien duoti po šaukštelį žuvų taukų.

Moksliniai tyrimai rodo, kad dėmesio sutrikimų daugėja, kai organizme trūksta dokozaheksaeno (DHA) riebalų rūgščių, kurios organizme pagaminamos iš omega-3, veikiant tam tikriems fermentams. Manoma, kad dėl šios priežasties greitėja ir Alzheimerio ligos vystymasis. Pakankamas omega-3 riebalų rūgščių kiekis pristabdo Alzheimerio ligos vystymąsi, taip pat manoma, kad gali prevenciškai atitolinti ligos pradžią.

Ir kovai su antsvoriu

Dar viena omega-3 rūgščių nauda atrasta tyrinėjant mitybos dietų rezultatus. Neseniai paskelbta mokslinė studija atskleidė, kad gydant nutukimą ar koreguojant antsvorį geresnių rezultatų pasiekiama, kai žmogaus organizme yra pakankamas omega-3 riebalų rūgščių kiekis. Be to, ir išlaikyti numestą svorį lengviau pavyksta žmonėms, kurių organizme netrūksta omega-3.

„Gerai subalansuota mityba aprūpina organizmą visomis reikalingomis medžiagomis, tik vitamino D gauname per odą. Jūrinių žuvų patiekalai turi būti nuolatinė mūsų raciono dalis dėl nepamainomos žuvų taukuose esančių omega-3 riebalų rūgščių naudos. Jeigu nemėgstate žuvies ar esate alergiškas, gerkite žuvų taukus. Jei nepatinka natūralus žuvų taukų skonis, vartokite kapsules. Svarbiausia, kad organizmui nepritrūktų omega-3“, – patarė Medicinos diagnostikos ir gydymo centro dietologė D. Vaitkevičiūtė.

Dalintis
Nepraleiskite mūsų naujienų ir akcijų!

Gydytojų patarimai ir specialios akcijos tik prenumeratoriams.