2019 01 22

Kardiologė atskleidžia, kas labiausiai kenkia širdžiai

Kardiologija, širdies ligos

Kardiologe atskleidzia kas labiausiai kenkia sirdziai

Sveika širdis yra stiprus organas. Svarbiausia yra jai nepakenkti. Vis dėlto kol nepasirodo pirmieji ligos simptomai, dažnai numojame ranka į sveikos gyvensenos rekomendacijas. Kaip teigia Medicinos diagnostikos ir gydymo centro gydytoja kardiologė Rūta Rogalskienė, dažnai patys kenkiame savo širdžiai net nesusimąstydami. 

Ar tikrai rūkymas – didžiausias priešas?

Medicinos diagnostikos ir gydymo centro gydytoja kardiologė Rūta Rogalskienė

Gydytojos kardiologės teigimu, rūkymas yra vienas didžiausių rizikos veiksnių, pažeidžiančių sveikatą. Rūkančių žmonių kraujagyslėse greičiau formuojasi aterosklerozinės plokštelės, kurios užkemša kraujagysles, vystosi miokardo infarktas, insultas, sunkios plaučių ligos. Vis dėlto kiekvienas žmogus yra labai individualus ir  rūkymo poveikis yra skirtingas.

Dažnai savo ligų priežastis pacientai pateisina paveldėta genetika: „Taip, genai svarbu, tačiau propaguojant sveiką gyvenseną šias ligas galima atitolinti arba visai išvengti. Norint stiprinti širdį, galioja gerai žinomos taisyklės – subalansuota mityba, fizinis aktyvumas,  streso vengimas, suderintas darbo ir poilsio režimas“, – sako specialistė.

Bedūmės alternatyvos kenkia mažiau?

Neretai norintys mesti rūkyti kaip pagalbinę priemonę pasirenka elektronines cigaretes. Tačiau, gydytojos teigimu, tyrimai parodė, kad šis metodas nėra toks veiksmingas, kokio tikėtasi. Elektroninės cigaretės vis labiau populiarėja tarp jaunimo, nes manoma, kad jos nekenkia. Jauni žmonės dažnai nesusimąsto, kad  elektroninių  cigarečių sudėtyje esantis nikotinas sukelia priklausomybę, todėl dažnai pereinama prie tabako gaminių vartojimo“, – sako gydytoja R. Rogalskienė.

Manoma, kad atsisakius įprastų cigarečių ir pradėjus naudoti elektronines, bedūmius tabako produktus, rizikos faktorių poveikis sumažėja, mat didžiausias žalingas toksinas tabako cigaretėse ir jų dūmuose susiformuoja degimo proceso metu, kurio nėra bedūmio tabako produktuose.

Pasak gydytojos R. Rogalskienės, nikotino, ultradalelių ir kintančių organinių junginių gali būti įkvėpta arba išsiskirti iškvepiamame ore rūkant elektronines cigaretes. Tai esą padidina ritmo sutrikimo, hipertenzijos ir sunkių kvėpavimo takų ligų riziką. Taip pat įvairių gamintojų elektroninės cigaretės skiriasi sudėtimi ir charakteristikomis.

„Elektroninių cigarečių reklama propaguoja rūkymo žalos sumažinimą, bet ne paties rūkymo atsisakymą“, –  sako gydytoja. Vis dėlto, pasak jos, ar bedūmės priemonės kenkia mažiau, tiksliausiai atsakytų klinikinių tyrimų rezultatai, mat kol kas manoma, jog didžioji dalis rūkančiųjų daugiau dėmesio kreipia į estetinius alternatyvaus rūkymo privalumus – malonų kvapą ir tai, jog drabužiai nedvokia dūmais.

Atsisakius rūkymo

Vis dėlto, be rūkymo, širdies ir kraujagyslių ligų išsivystymui didelę įtaką turi negydomas padidėjęs kraujo spaudimas, stresas, antsvoris. Pasak gydytojos, metus rūkyti pirmiausia pastebimas svorio augimas: „Svoris auga todėl, kad pradedama sunaudoti daugiau kalorijų, rūkantis žmogus mažiau jaučia alkį. Taip pat metus rūkyti neretai atsiranda nerimas,  kuris taip pat slopinamas valgymu.“ 

Gydytojos kardiologės R. Rogalskienės teigimu, rūkymas neturėtų būti svorio kontroliavimo priemonė. Norint išvengti svorio augimo, rekomenduojama riboti kaloringą maistą, mažinti porcijas, valgyti daugiau daržovių, gerti daugiau vandens. Jei nepavyksta visiškai atsisakyti rūkymo, reikėtų stengtis mažinti per dieną surūkomų cigarečių kiekį, atsisakyti papildomų cigarečių, pavyzdžiui, rūkymo dėl kompanijos, iš nuobodulio, neturėjimo ką veikti. Gydytojos teigimu, metus rūkyti lėčiau vystosi sklerotiniai pakitimai: „Organizmas valosi, pagerėja plaučių funkcijos. Vis dėlto neigiami pokyčiai, kurie įvyko kraujagyslėse, išlieka“, – aiškina specialistė.

Amžius daro savo

Širdies sveikatai neišvengiamai turi įtakos ir amžius. Gydytojos kardiologės teigimu, su amžiumi rizikos faktorių daugėja, tad kuo toliau, tuo svarbiau pradėti tinkamai rūpintis savo sveikata. Taip pat pradėjus rūkyti ankstyvame amžiuje, anksčiau pažeidžiamos kraujagyslės, priklausomybė nuo tabako yra stipresnė. Kuo rūkymo stažas trumpesnis, tuo trumpesnis nuolatinis toksinis poveikis.

Net ir nesiruošiant mesti rūkyti, verta daugiau dėmesio skirti savo širdžiai. Gydytojai primena, kad širdį stiprina sveikas gyvenimo būdas, subalansuota mityba, saikingas reguliarus fizinis aktyvumas. Vis dėlto, kaip teigia gydytoja R. Rogalskienė, labai svarbu savęs nekankinti – fizinė veikla, sportas turi teikti malonumą. Pasak jos, labiausiai širdį stiprina slidinėjimas, plaukimas, gimnastika, tačiau svarbu nepamiršti, kad norint turėti sveiką širdį, svarbu tiek fizinis aktyvumas, tiek poilsis, tad, pavyzdžiui, maratoninis bėgimas nėra geriausias pasirinkimas.

Dalintis
Nepraleiskite mūsų naujienų ir akcijų!

Gydytojų patarimai ir specialios akcijos tik prenumeratoriams.