Renkames duona

Gyd. dietologė Evelina Cikanavičiūtė

Pagal maisto pasirinkimo piramidę duona mūsų dietoje turėtų užimti garbingą ir pagrindinę vietą kartu su kruopų košėmis, daržovėmis ir vaisiais. Bet, ar tikrai visa duona savo maistine verte gali visapusiškai konkuruoti su savo grupėje nurodytais produktais? 

Lietuvoje duonos pasirinkimas itin platus, todėl dažnai žmonės besirinkdami duoną pasimeta toje gausybėje, ypač, jeigu nežino į ką reiktų atkreipti dėmesį prieš perkant duoną. Kadangi etiketės ne visada norisi skaityti, o dažnai raidelės jose mikroskopinio dydžio, pirmiausia duona vertinama pagal savo išvaizdą, skonį, kainą, galiojimo laiką.

Taigi pradžioje reiktų kai ką žinoti apie duonos spalvą. Tradiciškai ruginė tamsi duona yra siejama su aukštesne maistine verte, negu kvietinė šviesi duona. Bet jeigu duona yra tamsi, tai dar nereiškia, kad ji yra ruginė, nes visgi dažniau parduotuvėse galima rasti kvietinės duonos arba duonos keptos sumaišius kvietinius ir ruginius miltus. Etiketėje sudėtinės dalys visada yra nurodomos mažėjimo tvarka arba nurodomi jų procentai, tada jeigu pirmoje vietoje nurodyta kvietiniai miltai, o antroje ruginiai, vadinasi, kad didžioji dalis miltų duonos kepimui buvo naudojami kvietiniai. Ruginė duona laikoma tada, kai ruginiai miltai sudaro ne mažiau nei 90 proc. visų miltų.

Dažnai tamsesnė duona yra siejama su didesniu skaidulų kiekiu joje, bet vėl gi šiuo atveju, tikra tiesa paaiškėti turėtų tik perskaičius etiketę ir sužinojus, ar duonos kepimui buvo naudojami visadalių grūdų miltai ar sijoti ruginiai miltai.

Lietuvoje, deja, visadalių grūdų duonos prekybos centruose rasti sunku, bet mažos kepyklėlės šios duonos jau siūlo. Be to, plintant ekologiškumo madai, kurios dėka išpopuliarėjo duonos kepimas namuose naudojant ne mieles, o naturalų raugą, todėl mes galime visadalių grūdų miltų duoną išsikepti savo namų kepyklėlėje.

Apie visadalių grūdų gaminius kalbama vis plačiau dėl juose esančio didesnio skaidulų, vitaminų, mineralų, fitonutrientų, antioksidantų kiekio ir visų šių medžiagų teigiamo poveikio sveikatai, t.y. mažesnės širdies ir kraujagyslių ligų, cukrinio diabeto, nutukimo, vėžio rizikos. Todėl žmonės stengdamiesi rinktis sveikesnius duonos produktus dažnai painioja visadalių grūdų duoną su duona, kurioje yra papildomai įberta įvairių neskaldytų grūdų. Šiuo atveju, nors maistinė vertė tokios duonos yra aukštesnė, bet vėlgi reiktų atkreipti dėmesį, kokia miltų rūšis nurodoma kaip pagrindinė etiketėje.

Siekdami suvilioti pirkėją, pardavėjai gali pasinaudoti įvairiais pavadinimais, tokiais kaip, pavyzdžiui, 7 grūdų, 100 proc. natūrali, praturtinta duona, o įprasti kvietiniai miltai etiketėje gali būti pakeisti pavadinimais, tokiais kaip nebalinti kvietiniai miltai, stambaus malimo miltai. Todėl vėlgi svarbu išnagrinėti etiketėje nurodomą sudėtį ir tik tada rinktis duonos rūšį.

Duonos kepimui gali būti naudojamas raugas ir šis būdas laikomas natūraliu duonos kepimu arba mielės. O mielėms aktyvuotis reikalingas cukrus, kuris nepadidina duonos maistinės vertės, o kartu su druska, kuri taip pat įeina į duonos sudėtį, didina minėtų ligų išsivystymo riziką. Cukrus duonoje, ypač gamintoje užsienyje, gali būti paslėptas po tokiais ingredientais, kaip kukurūzų sirupas, medus ir kiti saldikliai, o augalinis aliejus, kuris taip pat įeina į duonos sudėtį, po hidrintais riebalais, transriebalais.

Todėl visada patartina rinktis duoną, kurios kepimui nebuvo naudojamos ne tik mielės, bet ir cukrus ar kiti saldikliai, hidrinti riebalai bei, kuri yra sumažinto druskos kiekio.

Duonos gaminiai dažnai praturtinami ne tik įvairiomis sėklomis ar neskaldytais grūdais, bet ir, pavyzdžiui, džiovintais vaisiais, uogomis, riešutais. Tik tokia duona turėtų būti valgoma kaip desertas, nes tiek kalorijų, tiek greičiausiai cukraus kiekis joje bus gerokai didesnis.

VU Medicinos fakulteto Visuomenės sveikatos instituto atlikto tyrimo metu nustatyta, kad didžioji gyventojų dalis (72,5 proc.) duoną valgo kasdien, iš jų 35,4 proc. –  net kelis kartus per dieną. Atsižvelgiant į šiuos skaičius duonos pasirinkimas turėtų būti labai rūpestingas ir kiek įmanoma optimalus atsižvelgiant į Lietuvoje esančią pasiūlą. Kita vertus, duonos gamintojai taip pat turėtų tobulėti atsižvelgdami į sveikos mitybos principus, siekiant užtikrinti platesnį ir sveikesnį duonos gaminių pasirinkimą.

Pasak dietologų per dieną rekomenduojama suvalgyti iki 3 riekių duonos, nepamirštant kitų grūdinių patiekalų.

Dalintis
Nepraleiskite mūsų naujienų ir akcijų!

Gydytojų patarimai ir specialios akcijos tik prenumeratoriams.