2022 12 20

Gydytojas gastroenterologas: sėsdami prie vaišėmis nukrauto stalo, nepameskime sveiko proto

Virškinamojo trakto ligos

5 min. skaitymo

Gydytoas gastroenterologas sesdami prie vaisemis nukrauto stalo nepameskime sveiko proto

Skaičiuojame paskutines dienas iki gražiausių metų švenčių. Vieni skuba pakuoti dovanas, kiti svarsto, kuo gi šiemet reikės pavaišinti į namus sugužėjusius artimuosius. Ką vertėtų žinoti ruošiant Kūčių ar Kalėdų stalą, kad nekankintų virškinimo sutrikimai? Svarbiausiomis valgymo taisyklėmis ir patarimais dalinasi Medicinos diagnostikos ir gydymo centro gydytojas gastroenterologas Eimantas Mockus.

Šventės pasižymi ne tik jaukiu pasibuvimu su šeima ar draugais, bet ir didelėmis suvalgyto maisto porcijomis bei stipriai šoktelėjusiu kartu su jomis gaunamų kalorijų kiekiu. Dažnas Kūčių ir Kalėdų stalas būna nuklotas pačiais įvairiausiais patiekalais: ruošiame silkę, kepame antį, gaminame mišraines ir desertus. Visgi neretai juose dominuoja aliejus, majonezas, balti miltai, todėl pavalgę jaučiamės apsunkę.

Mažiau yra daugiau

„Vadovaukitės paprasta, bet auksine taisykle: rinkitės kokybę, o ne kiekybę, – sako gydytojas gastroenterologas E. Mockus. – Stenkitės riboti paprastuosius angliavandenius, riebalus ir cukrų. Nepamirškite, kad ne viską, ką akys mato, turime suvalgyti. Nepamirškite sąmoningumo ir saiko.“ 

Pasak specialisto, jeigu nepavyksta išvengti sunkiai virškinamų patiekalų, kartu valgykite daržoves – lėkštėje jos turėtų užimti didesnę dalį. Be to, riebius padažus, pavyzdžiui, majonezą, galite pakeisti graikišku jogurtu, o valgydami antį rinktis liesesnę jos dalį.

Pasak specialisto, jeigu nepavyksta išvengti sunkiai virškinamų patiekalų, kartu valgykite daržoves – lėkštėje jos turėtų užimti didesnę dalį. Be to, riebius padažus, pavyzdžiui, majonezą, galite pakeisti graikišku jogurtu, o valgydami antį rinktis liesesnę jos dalį.

„Laukdami Kūčių ar Kalėdų vakarienės nebadaukite ir nepraleiskite pagrindinių dienos patiekalų – pusryčių ir pietų. Būtų puiku, jeigu laikytumėtės įprasto savo režimo ir valgytumėte 4–6 kartus mažesnėmis porcijomis, gerai sukramtydami ir gerdami reikiamą kiekį vandens. Taip užtikrinsite normalią virškinimo sistemos veiklą ir skrandžiui nebus didelio šoko. Kai vienu paros metu į skrandį patenka didelis maisto kiekis, mes apsunkstame – sutrinka skrandžio rūgšties, atsakingos už maisto skaidymą, išsiskyrimas. Didelės nevalgymo pertraukos neigiamai veikia mūsų organizmą.“

Vidutinė skrandžio talpa yra apie 1–1,5 litro (stambesnio ar liesesnio sudėjimo žmonių skrandis gali šiek tiek skirtis), todėl viena porcija turėtų būti 300–400 g. Stenkitės pavaldę neprigulti ir nesilankstyti, venkite itin aktyvios fizinės veiklos. Jeigu vis dėlto pajutote persivalgymo simptomus, išeikite pasivaikščioti.

Ne ką mažiau svarbi ir mūsų psichologinė būklė. Skrandžio problemos neretai aplanko, jeigu jaučiate nerimą, esate suirzę ar patiriate stiprias emocijas. Kuo labiau būsite pailsėję, nurimę ir laimingi, tuo ne tik džiaugsitės puikiu virškinimu, bet ir mažiau suvalgysite.

Nepersivalgyti padės vanduo

Ko gero, visi žinome, koks svarbus organizmui yra vanduo, tačiau dažnas švenčių metu jį pamirštame ir geriame gaiviuosius ar alkoholinius gėrimus. Visgi gydytojas E. Mockus sako, kad vanduo turėtų būti ant šventinio stalo.

„Vanduo – puikus pagalbininkas norint nepersivalgyti. Geriant vandenį tarp valgių užpildomas skrandžio tūris. Šio proceso metu į galvos smegenis siunčiami signalai, kad skrandis yra pilnas, ir pradedamas slopinti alkio jausmas. Jis leidžia atsikvėpti ir skatina nustoti valgyti. Vanduo maistą minkština ir padeda jį pasiekti skrandžio rūgščiai – tokiu būdu užtikrinamas sklandesnis virškinimas.“

Nuolat papildykite savo stiklinę vandeniu ir vis gurkšnokite. Be to, nepamirškite, kad įdomūs pokalbiai ar stalo žaidimai taip pat gali padėti nukreipti mintis nuo maisto ir juo mėgautis, o ne prisikimšti.

Sergantiems gastroezofaginio refliukso liga ir turintiems padidėjusį skrandžio rūgštingumą vien vanduo nepadės. Vertėtų valgyti kas 2–3 valandas, rinktis mažesnes porcijas ir bent tris valandas iki miego leisti skrandžiui pailsėti. Svarbu nesirinkti ir itin ankštų drabužių, kurie spaudžia juosmenį bei skrandį iš šonų.

„Turintys refliuksą dažniausiai puikiai žino, ko jiems reikėtų vengti net ir prie šventinio stalo. Tad belieka prisiminti ir atsisakyti apatinio stemplės rauko tonusą mažinančių produktų: gazuotų gėrimų, arbatos, šokolado, mėtų, pomidorų padažo, česnakų, svogūnų, cinamono“, – pasakoja specialistas.

Įtariate apsinuodijimą?

Šventinis maratonas ne visuomet praeina sklandžiai ir ramiai. Pasitaiko atvejų, kai neįvertinama patiekto maisto kokybė ir jo galiojimo laikas – tuomet gresia apsinuodijimas. Gastroenterologas E. Mockus sako, kad jį dažniausiai sukelia virusai ir bakterijos, kartais cheminės medžiagos. Šie mikroorganizmai dauginasi ir maitinasi mumyse, tokiu būdu išskirdami toksines medžiagas.

Apsinuodijimo simptomai:

  • pykinimas;
  • vėmimas;
  • viduriavimas;
  • apetito stoka;
  • galvos ir pilvo skausmas;
  • pakilusi temperatūra.

„Pirmiausia – iškart nustokite valgyti. Tokiu būdu neapkrausite skrandžio papildomu darbu ir nutrauksite netinkamo maisto grandinę. Antra, gerkite šiltą vandenį. Jis skrandį veikia refleksiškai, skatina maisto stūmimą iš jo į tolimesnes virškinamojo trakto dalis. Jeigu viduriuojate ar vemiate, į stiklinę vandens galite įberti šiek tiek druskos – ji padės atstatyti elektrolitus. Trečia, išgerkite aktyvintos anglies, kuri suriša skrandyje esančius bakterijų ar virusų išskirtus toksinus ir šiek tiek juos neutralizuoja. Tik nepamirškite tinkamai ją vartoti – pirmoji dozė turėtų būti dvi tabletės, o po 3–4 valandų papildomai išgerkite dar dvi. Jeigu simptomai nesilpsta, atsiranda mieguistumas, traukuliai ar kraujavimas iš virškinamo trakto, nedelsiant kvieskite greitąją pagalbą.“

Grįžkite į įprastą kasdienybę

Praėjęs šventinis laikotarpis neretai atneša ir papildomų kilogramų. Tačiau nevertėtų dėl to nerimauti ir juolab nesirinkti dietų ar netgi badavimo, norint sumažinti svorį. Pasak gastroenterologo E. Mockaus, norint išvengti kintančių svorio skaičių, vertėtų prisiminti, kas iš tiesų yra šventės.

„Kalėdos – tai dalinimosi šventė. Dalinamės džiaugsmu, meile ir rūpesčiu. Nepamirškime pasidalinti ir maistu. Ragaukime ir skanaukime, o ne valgykime viską, ką matome, be saiko. Šventinio stalo porcija pasidalinkite su vienu, o idealiu atveju – su dviem šalia sėdinčiais žmonėmis. Tikrai jausitės sotūs, o svarbiausia – laimingi.“

Dalintis
Gaukite mūsų naujienas ir akcijų pasiūlymus!

Gydytojų patarimai ir specialios akcijos tik prenumeratoriams.